رشد فردی

عادتهایی برای رشد شخصی

 

سختی‌ها و مشغله‌های زندگی با وجود وضعیت نا به سامان اقتصادی، آنقدر ما را مشغول گذران زندگی‌مان کرده است که فراموش کرده‌ایم «ما باید کار کنیم و زندگی کنیم، نه اینکه زندگی کنیم تا کار کنیم.»

شاید جمله‌ی بالا کلیشه‌ای به نظر برسد اما اگر شما هم تاکنون، به گذر بی رحمانه زمان و زندگی نکرده‌تان فکر کرده‌اید، و اگر بارها تصمیم گرفته‌اید که دستی به سر و روی زندگی‌تان بکشید، این مقاله می‌تواند برای شما مفید باشد. نهادینه کردن عادت‌های معرفی شده در این مقاله در زندگی‌تان، شاید قدم‌های کوچکی به نظر برسند، اما تأثیر شگرفی روی رشد شخصی تان خواهند داشت.

تا پایان مقاله همراه ما باشید.

 

 

۱. خرید وسایل جدید را متوقف کنید.

 

یاد بگیریم از وسایل قدیمی خود درست استفاده کنیم. وقتی که به این عادت برخوردم، یادم آمد در کمد لباسم چقدر لباس هست که فقط یک بار از آن‌ها استفاده کرده‌ام. ما عادت کرده‌ایم که فقط خرید کنیم. متأسفانه ما مصرف‌گرا شده‌ایم و این عادت را به دو دلیل حتماً باید وارد زندگی‌تان کنید:

  1. عادت مصرف‌گرایی را هرچه زودتر متوقف کنید، از نظر مالی رشد بیشتری می‌کنید. اگر ناآگاهانه در دام خرید اضافی بیفتید، ازنظر مالی خیلی به ضررتان است و ذخیره پول‌تان را از دست می‌دهید.
  2. انتخاب‌های زیاد مغز شما را حواس‌پرت می‌کند و تمرکزی را که می‌توانید از آن در کسب و کارتان استفاده کنید، از شما می‌گیرد.

راه حل؟ از وسایل قدیمی درست استفاده کنید. خرید وسایل جدیدی را که به آن‌ها نیازی ندارید آگاهانه متوقف کنید و اگر به آن‌ها نیاز دارید، انتخاب خود را محدود کنید. اگر می‌خواهید وسایل جدید بخرید، قدیمی‌ها را به کسی بدهید؛ با این کار خودتان را مجبور می‌کنید که خریدهایتان را محدودتر کنید.

 
 

۲. دستاوردهایتان را به خودتان یادآوری کنید.

 

متأسفانه بیشتر افرادی که در زندگی ما هستند، خانواده یا دوستان، کمال‌گرا هستند و از ما چیزی بی‌عیب و نقص می‌خواهند. جامعه از ما بی عیب و نقص بودن را می‌خواهد و ما این کمال‌گرایی را یاد گرفته‌ایم و با این کار به خودمان یاد دادیم که فقط نیمه خالی لیوان را ببینیم؛ آن چیزی که نداریم، آن چیزی که نتوانستیم را ببینیم.

هر شب این عادت را در خودتان ایجاد کنید، که روبروی آینه بایستید و ۲۰ موضوعی که بابتش از خودتان تشکر می‌کنید، که انجامش دادید و موفق شدید، به خودتان یادآوری کنید و به خود یک باریکلا بگویید. چیزی که معمولاً از آدم‌های اطراف‌مان نمی‌شنویم. این را به خودمان می‌گوئیم و حال خودمان را خوب می‌کنیم.

دستاوردهایتان را به خودتان یادآوری کنید؛ عادتی بسازید که حتی می‌تواند یکی از روتین‌های شام‌گاهی‌تان باشد. شب‌ها جلوی آینه ۱۰ تا ۲۰ مورد از دستاوردهای روزتان را مرور کنید و به خودتان بابت آنها تبریک بگویید. در چشم‌های خودتان نگاه کنید. این کار در ابتدا مقداری سخت است. یک دمت گرم به خودتان بگویید. این کار در یک مدت زمان معین به شدت اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود دستاوردهای خیلی زیادی در کار داشته باشید و حال‌تان را خوب می‌کند. این کار بسیار کمک‌تان خواهد کرد، همانطور که به من کمک کرد.

 
 

۳. چیزی را که می‌گوئید، انجام دهید.

 

این عادت برای همه‌ی ما و به خصوص برای افرادی که می‌خواهند الگو باشند، خیلی مهم است و آن هم عادت این است‌که یاد بگیریم چیزی را که می‌گوئیم، انجام دهیم. ما باید نمونه و الگویی باشیم از کسی که به حرفی که می‌زند، پایبند است؛ این عادت هم برای خودتان خوب است، هم برای کسانی که با شما کار می‌کنند. انجام دادن چیزی که می‌گوئید، اعتماد به نفس شما را می‌سازد. کمک می‌کند این بنای اعتماد به نفس در درون شما شکل بگیرد و رشد کند. اعتماد به نفس‌تان و عزت نفس‌تان را بالا می‌برید.

چرا؟ چون چیزی را گفتید که انجامش دادید و ناخودآگاهتان می‌گوید: «این آدم هرچه بگوید را انجام می‌دهد.» و عزت نفس و اعتماد به نفس‌تان روز به روز بالاتر می‌رود. برای دیگران خوب است؛ چون کسانی که با آنها کار می‌کنید یا در تیم شما هستند یا اعضای خانواده تان، متوجه می شوند شما یک الگوی هستی؛ الگویی از کسی که اگر چیزی را گفت، انجام می‌دهد و سر قولش می ماند و حرفش و عملش یکی است و دوتا نیست.

نمونه‌ی چیزی باشید که می‌گوبید؛ اگر می‌گوئید انسان خوش قولی هستید، لطفاً خوش قول بمانید و به خود و دیگران این را ثابت کنید. یا حداقل چیزی را که نمی‌توانید انجام دهید، نگویید.

 
 

۴. عادت یادگیری را وارد زندگی‌تان کنید.

 

این عادت برای رشد فردی و رشد کسب و کارتان خیلی مهم است. عادت یادگیری را وارد زندگی‌تان کنید. بخوانید، فیلم‌های آموزشی ببینید، پادکست بشنوید. افرادی که یادگیرنده هستند، در طولانی مدت رشد خیلی بیشتری دارند و بالطبع درآمد بالاتری دارند. سازمان‌های یادگیرنده به راحتی می‌توانند رقیبانشان را کنار بگذارند. کسب و کارهای شخصی‌ای که یادگیری دارند، همیشه حرفی برای گفتن دارند.

فرض کنید شما روزی ۱۰ صفحه کتاب بخوانید و این کار را یک سال انجام دهید. شما در پایان سال ۳۶۵۰ صفحه کتاب خوانده‌اید اگر هر کتاب حداقل ۱۵۰ صفحه داشته باشد-که برخی کتاب‌ها حتی کمتر هم هستند- شما ۲۵ کتاب در طول ۱ سال خوانده‌اید؛ این فوق‌العاده است. اگر ۳ سال این رویه را انجام دهید، شما متخصص زمینه خودتان می‌شوید. آن زمینه‌ای که در آن در حال به روز کردن یادگیریتان بودید.

 

این یک فرمول است. معمولاً خیلی از افراد مثل جک‌کانفیلد و برایان‌تریسی و بقیه از این فرمول استفاده می‌کنند؛ بین ۳ تا ۵ سال اگر از این رویه استفاده کنید، متخصص زمینه خودتان می‌شوید. کمک کنید دیگران و بچه‌هایتان هم این عادت را وارد زندگی‌شان کنند. یادگیری‌های ما می‌توانند تا پایان عمر ما ادامه داشته باشند. این نکته را نیز بدانید که هرچه پربارتر بشوید، افتاده‌تر می‌شوید.

 

 

***

از امروز تلاش کنید تا عادات بالا را حتی اگر شده فقط یکی از آن‌ها را وارد سبک زندگی‌تان کنید؛ موفقیت روندی تدریجی و همیشگی است که نیاز به صبر و تلاش دارد. ناامید نشوید و بدانید که حتی قدم‌های کوچک هم می‌توانند زندگی‌تان را از بیراهه به شاهراه خوشبختی برسانند.

 
 

نازنین سخاوتی

این مقاله از پادکست شماره ۹ پشت چراغ قرمز، به نام ۱۲ عادت برای زندگی بهتر گرفته شده است. برای شنیدن این پادکست اینجا را کلیک کنید.

۵/۵

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

از کشف ناخودآگاهتان لذت ببرید

راهنمای کشف باورهای ذهنی

ایمیل خود را وارد کنید
راهنما را برایم بفرست
close-link
پیش به سوی کشف ناخودآگاه

راهنمای استفاده از ای اف تی در حذف موانع مالی

ایمیل خود راوارد کنید
دریافت فایل راهنما
close-link
موفق باشید

کتاب راهنمای ساخت جملات ای اف تی

ایمیلتان را وارد کنید
دریافت فایل راهنما
close-link
پیش به سوی تغییر

پرسشنامه کشف باورهای مالی

ایمیل خود را وارد کنید
دریافت پرسشنامه
close-link
کتابچه راهنمای کوچینگ
ایمیلتان را وارد کنید
دانلود کتاب
Give it a try, you can unsubscribe anytime.
close-link
پیش به سوی کشف ناخودآگاه

پرسشنامه کشف باورهای لاغری

ایمیل خودتان را وارد کنید
دریافت فایل پرسشنامه
همین الان دریافت کنید
close-link
روش کار با ای اف تی روی باورهای غلط ازدواج

دانلود رایگان فایل ازدواج

ایمیلتان را وارد کنید
دریافت فایل
منتظر چی هستید؟
close-link
دانلود رایگان

فایل 50 باور غلط مالی

ایمیلتان را وارد کنید
         دریافت فایل       
عجله کنید. منتظرتان هستم
close-link
سلام و خوش آمدید
هشت درس رایگان دوره کشف رسالت فردی
ایمیلتان را وارد کنید، سپس درسها را دانلود کنید
دانلود درسها
No Thanks!
close-link
پایان سردرگمی، شروع موفقیت

چک لیست گام به گام ساخت کسب و کار آنلاین کوچینگ


ایمیل خود را وارد کنید
دانلود چک لیست
close-link
پایان سردرگمی، شروع موفقیت

چک لیست گام به گام ساخت کسب و کار آنلاین کوچینگ


ایمیل خود را وارد کنید
دانلود چک لیست
close-link
 DOWNLOAD -

دانلود ویدیو و صوت چطور یک کار و کسب موفق کوچینگ بسازیم؟

ایمیل خود را وارد کنید
DOWNLOAD NOW
بیزینس
close-link